Mire jó egy egyetemi ombudsman?

Tanáraikra főztek, ügyeket intéztek, gyerekekre vigyáztak amerikai diákok. Az ombudsman közbelépett.

A blog nyitó bejegyzésében írtuk, hogy az Eötvös Károly Intézet szeretné meghonosítani Magyarországon az egyetemi ombudsman intézményét. Ahogyan írtuk, az egyetemi ombudsmanhoz bármelyik egyetemi munkatárs vagy diák fordulhat a panaszaival, az ombudsman pedig kivizsgálja a panaszt: bármilyen iratba betekinthet, kérdőre vonhatja az egyetem vezetését és a megállapításait nyilvánosságra hozza. Most és a következő bejegyzésekben egy-egy konkrét példán keresztül mutatjuk be, hogy milyen az egyetemi ombudsman működése.

5169215261_d468a8c81d_z.jpg

Az amerikai Kansas University (Lawrence) ombudsmanját azért keresték meg diákok és egyetemi dolgozók, mert a feletteseik apróbb szívességekre kérték meg őket: főzésre, ügyek intézésére és a gyerekekre való felügyeletre. Az ombudsman 2008-2009-es jelentése szerint noha konkrét szabályzatba nem ütközik egy-egy ilyen kérés, mégsem helyes:

  • Ha a felettes (főnök, tanár) kér egy ilyen szívességet, a beosztott vagy diák könnyen úgy érezheti, hogy nem mondhat nemet még akkor sem, ha nincs kedve és nem is köteles az adott feladatot elvégezni.
  • A többi diákkal szemben is konfliktust eredményezhetnek ezek a szívességek: kívülről úgy tűnhet, hogy az a diák, akit ilyen apróságokra kér meg a tanára, olyan jóban van vele, hogy emiatt kap jobb jegyeket. Ez sem a többi diáknak (indokolatlan versenyhátrány érzése), sem az érintett diáknak nem jó (a többi diák adott esetben a valós eredményét sem ismeri el).

campus-wide_1.jpg

Az ombudsman ezekből az okokból következően egyértelműen helyteleníti a beosztottak, diákok ilyen magánjellegű kihasználását. Az egyetemi ombudsman nem hozhat új szabályokat és nem dönthet büntetésekről, a legerősebb fegyvere a nyilvánosság és ajánlások készítése. Ezeken az esetekben az ombudsman általában mondta ki, hogy az ilyen gyakorlatot be kell fejezni, konkrét esetekben pedig tanácsokat is adott. Akiktől indokolatlan, személyes jellegű szívességeket kérnek a tanárai, főnökei, az ombudsman javaslata szerint forduljanak hozzá, az egyetem HR osztályához, vagy más vezetőhöz.

Az ombudsman felszólította a vezető beosztású egyetemi dolgozókat, hogy figyeljenek a hasonló helyzetek elkerülésére.

Ennyi?

Mindez nem tűnhet soknak: csupán tanácsok, javaslatok és ajánlások. Persze akadnak az ilyennél izgalmasabb esetek is. Az ombudsmani mindenesetre alkalmas arra, hogy egy-egy problémának már a keletkezésekor segítséget nyújtson, mielőtt súlyosabbá válna a helyzet. Az ombudsmanhoz informális keretek között, személyes beszélgetéssel is fordulni lehet, nem kell hivatalos iratokat benyújtani. Ez megkönnyíti a panaszosok dolgát.

Mivel az ombudsman nem büntethet meg senkit, az a dilemma sem merül fel, hogy a szeretett professzorát, vagy egyébként kedvelt főnökét hozná nehéz helyzetbe a hátrányba került diák vagy beosztott. Így szabadabban tud az ombudsmanhoz fordulni.

Az egyetemi ombudsman nem helyettesíthet például rendőrségi nyomozást, fegyelmi vizsgálatot és büntetéseket – ezeket tudja megelőzni és kiegészíteni egy enyhébb, barátságosabb és közvetlenebbül érvényesülő módszerrel.

Kövess minket ezen a blogon, vagy az Eötvös Károly Intézet Facebook-oldalán!

Felső kép: Flickr: Matt (Creative Commons licensz).

Alsó kép: Kansas University.

Címkék: usa ombudsman ekint