Átlátható kurzuskövetelményeket kérünk!

Vizsga, ZH vagy beadandó? Van katalógus? Házi feladatot is kell írni? - Jó esetben ezek a kérdések a félév elején, nem pedig annak végén merülnek fel a hallgatókban. De mit lehet tenni, ha a válaszok már szeptemberben sem világosak? Vagy ha menet közben változnak meg a követelmények?

Valószínűleg nem túl meglepő, hogy a diákok számára az egyetemi élet egyik legfontosabb kérdése, pontosan mennyi energiát is kell egy-egy kurzus elvégzésébe fektetni. Mennyit lehet hiányozni? Csak vizsgázni kell a félév végén, vagy folyamatos munkát vár el a tanár? Ezért az sem csoda, hogy az oktatók és a hallgatók között komoly feszültségforrást jelent, ha nem átláthatóak a kurzuskövetelmények, nem is beszélve arról, ha félév közben még meg is változnak.

ekint_chicago.gif

A chicagói egyetemi ombudsman is rendszeresen találkozik ehhez hasonló panaszokkal, erről ír egy 2001-es jelentésében is. A beszámoló szerint a diákok számára az egyik fő problémát az jelentette, hogy a követelményeket nem írták le világosan a félév elején kiadott syllabusban, ezért úgy érezték, félrevezetik őket. Ez nem ritka a hazai egyetemeknek sem, sőt, az is számtalanszor előfordul, hogy a kurzusfelvétel pillanatában még nem elérhetőek a syllabusok, a diákok ezért „vakon,” vagy a sokat kritizált MarkMyProfessor szélsőséges véleményei alapján választanak. Ez egy olyan weboldal, ahol bárki értékelheti az egyetemi tanárokat.

Emellett Chicagóban sokan panaszkodtak azért is, mert az értékelés szempontjai egyszerűen megváltoztak a félév során. Az oktatók újabb követelményeket fogalmaztak meg, vagy a korábban kötelező elemekről döntöttek úgy, mégsem járulnak hozzá a végső jegyhez. Előbbi esetében nem kell sokat magyarázni a felháborodás alapját, utóbbi pedig azért jelenthet kellemetlenséget, mert a diákok úgy érezték, fölöslegesen dolgoztak, és nem kezelték őket partnerként. A hallgatóknak egyik esetben sem magával a kapott osztályzattal volt problémájuk, hanem kiszámíthatóságot és az korrektséget hiányolták.

Az ilyen ügyek megoldása érdekében az egyetemi ombudsman a következő ajánlásokat fogalmazta meg. A félév elején közzé kell tenni egy világos és egyértelmű, írásos syllabus-t, amely tartalmazza a kurzus elvégzésének összes követelményét. Szintén kiemelte, hogy nem szabad a syllabus jelentőségét bagatellizálni, különösen nem annak változásait. Ha esetleg mégis változtatásra kerül sor, akkor annak egyrészt indokoltnak kell lennie, másrészt írásban kell történnie, ráadásul, az oktatónak meg kell győződnie arról, hogy minden diák időben értesült róla. Ebben az esetben tehát az ombudsman olyan etikai normákat fogalmazott meg, amelyek alapján a diákok már könnyebben kérhetik számon az oktatókat, ha úgy érzik, hátrány érte őket a nem elég átlátható kurzuskövetelmények miatt.

Kép innen.

Kiss Eszter