Miért lenne jó az egyetemi ombudsman? IV.

Az Eötvös Károly Intézet és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége november végén "Miért lenne jó az egyetemi ombudsman?"címmel cikkírópályázatot hirdetett felsőoktatási hallgatók részére. Olyan, az egyetemi közéletet befolyásoló, általános problémákról vártunk cikkeket, amelyek megoldásában segítséget jelenthetne egyetemi ombudsman működése az adott egyetemen. A beérkezett pályaművek közül a legjobbakat a következő hetekben megjelentetjük az Intézet Egyetemi Demokrácia blogján. Az alábbiakban Farkas Bence cikkét közöljük. 

,,Jöjjön közelebb, még közelebb, legközelebb.” Ilyen, vagy ennél néha szellemesebb szövegekkel szokták gyakran megbuktatni a tanárok a vizsgázókat. Ha jogosan is, akkor is sértő, ha pedig jogtalanul (feltételezzük, hogy hiánytalanul felkészült a diák a vizsgára) akkor még inkább megviseli az embert. Mi lenne ilyenkor a teendő? Hiszen ilyenkor a bevett szokás az, hogy hőbörög a társainak a diák, majd a markmyprofessor.com oldalon lepontozza az oktatót. Talán erre is lenne megoldás az egyetemi ombudsman.

Először is érdemes tisztázni, hogy az egyetemi ombudsman (ha lenne a magyarországi egyetemeken) a felsőoktatási intézményektől független, bizalmas, általában a diákok érdekeit képviselő, illetve a konfliktusokban segítséget nyújtó személy. Az Amerikai Egyesült Államokban szinte minden egyetemen alapvető feltétel az ombudsman jelenléte. Itt az egyetemi ombudsman törekszik a pártatlanságra, a méltányosságra és objektivitásra az emberekkel való bánásmódban és kérdések vizsgálatában. Információkat nyújt a felvételiző hallgatóknak, tájékoztatja őket a lehetőségeikről, kötelezettségeikről és jogaikról.

Igen hasznos lenne, ha hazánkban is minden egyetemen bevezetnék az ombudsmani tisztséget. Jogos a kérdés, hogy minek, hiszen a hallgatói önkormányzatok is elvileg a diákok érdekeit képviselik, közvetítik ezeket a karok vezetői felé. Elvileg. Az utóbbi években kiderült, hogy a hallgatói önkormányzatok gyakran nem is a hallgatókért, hanem saját magukért vannak. Sőt, inkább csak formális a jelenlétük – az érdekképviselet szempontjából. A közösségi programok szervezésében mondhatni ellátják a feladatukat, de se több se kevesebb. Jelen helyzetben a diák nem tud kihez fordulni, ha a tanár jogtalanul buktatja meg a vizsgán, esetleg diszkriminatívan bánik vele, vagy netalántán szexuálisan zaklatja. Ezeknek a problémáknak a képviselésére, megoldására alkalmatlan a hallgatói önkormányzat, hiszen a tagjai szintúgy diákok, így a tanárokkal szemben nem tudnak, vagy nem mernek kiállni. Nem is éri meg, mert a tanár ezt kötözködésnek veszi, aztán a HÖK tagot is revízió éri.

A hallgatói önkormányzat, pedig ha a tanárokkal sem mer szembeszállni, akkor azt hogy képzeljük, hogy a kar vezetőségével szembeszáll a hallgatók érdekeiért? Feltételezem, hogy a szervezet elnöke, helyettesei a dékán kedve szerint tevékenykedik. Akkor pedig hol van a diákok érdekeinek képviselete? Mi van, ha olyan tantárgyakat tesznek kötelezővé, amely nem kapcsolódik a tanult szakmához és sérti a hitét? Hova fordulhat ilyenkor a tanuló? Egy hosszú procedúra, meghallgatások, beadványok armadája után jobb esetben méltányosságból nem teszik számára kötelezővé a tantárgyat.

Az oktatók a politikai hovatartozásukról gyakran adnak tanúbizonyságot, sőt! Amellett hogy kifejtik érveiket az egyik párt mellett és nyíltan szidalmazzák a másikat, elvárják, hogy tanulóik is hasonlóan gondolkozzanak és vélekedjenek akár az aktuális, akár a múltbeli politikával kapcsolatban. Elvileg a szabad véleménynyilvánítás korszakában élünk. Mindezt nem tehetjük meg a tanórákon, mert revízió éri a diákokat? Ha a politikai nézetek alapján adnak jobb vagy rosszabb jegyet, akkor megéri egyáltalán tanulni?

Erre lenne tökéletes egy olyan intézménytől független személy, akinek ezeket a sérelmeket elmondhatja a tanuló, megvitathatják, hogy mik lennének a megfelelő lépések az ügyben és ezután az ombudsman járna el, úgy hogy a hallgató anonimitása megmaradhatna. Nyugaton már bevált ez a szerv, nálunk is ki lehetne próbálni. Kérdés, hogy a hallgatók mennyire bíznának meg egy számukra ismeretlen emberben, mennyire lenne hasznos az ombudsman.

 

Farkas Bence